Thursday, March 10, 2011

Mumbai: The Taj Mahal Palace hotel

I was in Mumbai about a year after the terrorist attack on the Taj Mahal Palace hotel, and, as you can see, repairs were still ongoing. Behind me was the Gateway of India, but I didn't get any good photos of it because the sun was directly behind it. The original plan had been to take a boat trip out to Elephanta Island, but I decided to save it for another visit and instead just soak up the atmosphere of the city, which is unlike any other I visited in India. For one thing, nobody bothered me at all, except for one tout at the Gateway and one taxi driver/guide, but even they weren't very persistent. It was nice to be able to just disappear into the crowds for a while. The architecture of the houses in the city centre is such that I could have been in Europe, although one could see Mughal and Saracenic influences in many of the older buildings.


Það var Taj Mahal Palace hótelið sem varð fyrir hryðjuverkaárásinni í nóvember 2008. Ég var þarna ári síðar og þá stóðu viðgerðir á hótelinu enn yfir. Á bak við mig þegar myndin er tekin stendur eitt af þessu hroðalega ljótu minnismerkjum sem Bretar hafa dritað niður út um allt, Gateway to India. Þaðan er siglt út í Elephanta-eyju, sem mig hafði langað til að heimsækja síðan ég las um hana í ferðabók Sigvalda Hjálmarssonar, Tunglskin í trjánum (eða kannski var það í bók Sigurðar A. Magnússonar, Við elda Indlands). Það var frekar heitt þennan dag, og mig langaði mjög lítið að fara að rölta á milli loftlausra hella úti í eyjunni, þannig að ég ákvað að fresta för þangað til síðari tíma, og fór í staðinn á röltið um miðborgina. Það var frábært að geta horfið inn í mannhafið um tíma, því að ég var nánast alveg látin í friði þarna.

2 comments:

The Bohemian Teacher said...

I stumbled across your blog and I love it! Bombay is one of my favourite cities in the world. People think I'm nuts to think so, but believe me, if you know where to look, you will find that it has so much character and charm. I think you managed to find much of that! I love seeing a foreign traveller's take on India. I look forward to reading more from you! x
Carolina

Bibliophile said...

Thank you, Carolina.